Z dniem 1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać nowe limity amortyzacji samochodów osobowych. Zostały one ustalone w następujący sposób:

 

  • samochody z napędem elektrycznym oraz napędzane wodorem – 225 000 zł;
  • samochody napędzane silnikiem spalinowym, których emisja CO₂ wynosi <50g/km – 150 000 zł;
  • samochody napędzane silnikiem spalinowym, których emisja CO₂ wynosi >50g/km – 100 000 zł.

 

Obniżony do 100 000 zł limit obejmie znaczną część popularnych w Polsce modeli samochodów osobowych, których większość wersji silnikowych przekracza emisję 50g CO₂/km, a więc zostanie objęta najniższym progiem limitu. W rezultacie, przedsiębiorcy korzystający z takich pojazdów będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów mniejszą część wydatków z nimi związanych. Powyższe limity dotyczą zarówno samochodów stanowiących środki trwałe firmy, jak i tych które nimi nie są.

 

Samochody ujęte w ewidencji środków trwałych

W przypadku samochodów osobowych wpisanych do ewidencji środków trwałych firmy ustawodawca przewidział pewnego rodzaju przepis przejściowy. Otóż, wszystkie takie pojazdy których zakup został sfinansowany ze środków własnych firmy, pożyczki/kredytu lub z pomocą leasingu finansowego i które zostały wprowadzone do ewidencji jeszcze przed 1 stycznia 2026, będą mogły podlegać pod dotychczasowe zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Nowymi przepisami objęte zostaną więc wyłącznie pojazdy wprowadzone do ewidencji po 1 stycznia 2026 r. 

 

Przykład:

Przedsiębiorca w 2025 r. nabył samochód osobowy o wartości 150 000 zł (wartość netto + nieodliczony VAT), emitujący ok. 100g CO₂/km. Samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy. W tym przypadku nie mają zastosowania nowe limity amortyzacji obowiązujące od 1 stycznia 2026 r. Przedsiębiorca może kontynuować dokonywanie odpisów amortyzacyjnych na dotychczasowych zasadach, zaliczając je do kosztów uzyskania przychodów w całości.

 

Samochody w leasingu operacyjnym

Natomiast w przypadku samochodów osobowych wziętych np. w leasing operacyjny bądź w najem długoterminowy (nie wpisane do ewidencji środków trwałych), nowe limity będą miały zastosowanie niezależnie od daty zawarcia umowy. W konsekwencji nawet jeśli umowa leasingu została zawarta przed 1 stycznia 2026 r., to i tak zostanie on objęty nowym limitem.

 

W praktyce oznacza to, że w przypadku leasingu operacyjnego zmiana limitu zaliczania rat do kosztów uzyskania przychodu, będzie miała wpływ również na umowy już trwające. Wobec tego nie będzie możliwe wrzucenie w koszty tej części raty leasingowej, która przekroczy nowy limit właściwy dla rodzaju pojazdu.

 

Przykład:

Przedsiębiorca w 2025 r. wziął w leasing samochód osobowy o wartości 150 000 zł (wartość netto + nieodliczony VAT), emitujący ok. 100g CO₂/km. Samochód ten jest użytkowany od sierpnia 2025 roku. Oznacza to, że w przypadku rat leasingowych w 2025 r. jeszcze będą one rozliczane na bieżących zasadach, a od 2026 r. będą już musiały być rozliczane na zmienionych zasadach w odniesieniu do nowego limitu (100 000 zł). Część odsetkowa raty leasingowej nadal może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów w całości, niezależnie od obowiązującego limitu.

 

Ubezpieczenie pojazdu

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC cała składka nadal będzie stanowić koszt uzyskania przychodu, niezależnie od wartości samochodu. W odniesieniu do ubezpieczeń, których wysokość zależy od wartości pojazdu (np. AC, GAP), nie ulegnie zmianie obecnie obowiązujący limit wynoszący 150 000 zł, niezależnie od rodzaju napędu pojazdu. W konsekwencji wydatki na zakup tych polis, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu na takich samych zasadach jak dotychczas.

 

Jak sprawdzić poziom emisji danego samochodu?

W celu sprawdzenia poziomu emisji CO₂ danego pojazdu, można skorzystać z jednej z funkcjonalności rządowego serwisu Gov.pl – „Historia pojazdu”, aby tego dokonać należy wykonać poniższe kroki:

 

  1. Wyszukaj w przeglądarce internetowej hasło: „Historia pojazdu”, a następnie wybierz poniższy wynik.

Możesz również skorzystać z bezpośredniego linku: 

https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-historie-pojazdu

 

2. Kliknij w widoczne na stronie pole: „Sprawdź historię pojazdu”

 

3. Wypełnij poniższe pola, a następnie zatwierdź klikając w pozycję „sprawdź pojazd”.

 

4. Poziom emisji CO₂ sprawdzanego pojazdu zawarta jest w sekcji „Dane techniczne”.

 

Wiedząc jaki poziom emisji CO₂ posiada dany pojazd, możliwe będzie określenie, który z limitów (100 000 zł lub 150 000 zł) znajdzie do niego zastosowanie. Jest to niezwykle istotne, ponieważ wraz z początkiem roku 2026, korzystanie z samochodów osobowych z silnikami spalinowymi może okazać się znacznie mniej korzystne finansowo niż do tej pory.

Kontakt

Logo LinkedIn Logo LinkedIn

Adam Kołodziejczyk

Partner, doradca podatkowy