Przedsiębiorcy mają prawo zaliczać do kosztów podatkowych wydatki związane z amortyzacją i leasingiem samochodów osobowych. Możliwość ta dotyczy jednak wyłącznie kwot mieszczących się w obowiązujących limitach, które ulegną zmianie od 1 stycznia 2026 r. – w zależności od poziomu emisji CO₂ danego pojazdu.
Obecne limity amortyzacji (obowiązujące do końca 2025 r.)
Obecnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 4) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 4), maksymalna wartość, od której podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych i zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów, wynosi:
- 150 000 zł – w przypadku samochodów osobowych z silnikiem spalinowym lub hybrydowym (zarówno klasycznych, jak i typu plug-in),
- 225 000 zł – w przypadku samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznymi lub napędzanymi wodorem, zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Wartość pojazdu przekraczająca powyższe limity nie podlega amortyzacji podatkowej – oznacza to, że odpisy dokonywane od tej nadwyżki nie mogą zostać ujęte jako koszt uzyskania przychodu (KUP). Przedsiębiorca ponosi więc ten koszt ekonomicznie, ale nie uzyskuje z tego tytułu korzyści podatkowej.
Zasada ta dotyczy zarówno pojazdów zakupionych na własność (wprowadzonych do ewidencji środków trwałych), jak i wykorzystywanych na podstawie leasingu operacyjnego – w przypadku, którego limit dotyczy opłat leasingowych dotyczących części kapitałowej.
Nowe limity od 1 stycznia 2026 r.
Obowiązujące limity będą miały zastosowanie jeszcze tylko do końca bieżącego roku. Z początkiem 2026 roku obecne limity ulegną zmianie w związku z wejściem w życie przepisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. (Dz.U. 2023 poz. 2760).
Nowelizacja ta stanowi element szerszej strategii transformacji energetycznej transportu w Polsce i implementuje część unijnych regulacji w zakresie dekarbonizacji gospodarki. Jednym z jej kluczowych celów jest stworzenie mechanizmów zachęcających przedsiębiorców do wyboru pojazdów zero- i niskoemisyjnych poprzez wprowadzenie zróżnicowanych limitów amortyzacyjnych, uzależnionych od poziomu emisji CO₂ generowanej przez dany pojazd.
Co ważne, nowe limity będą miały zastosowanie wyłącznie do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) od 1 stycznia 2026 roku.
Z dniem 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie istotne zmiany w przepisach dotyczących amortyzacji samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje wprowadzają uzależnienie limitów amortyzacyjnych od poziomu emisji dwutlenku węgla (CO₂) generowanego przez pojazd zgodnie z homologacją WLTP.
Zmiany mają zostać wprowadzone w art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (oraz odpowiednio w art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT), który określa, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych w części ustalonej od wartości samochodu osobowego przewyższającej:
- 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego:
- pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, lub
- pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej samej ustawy;
- 150 000 zł – jeśli emisja CO₂ silnika spalinowego jest niższa niż 50 g/km, określona na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK);
- 100 000 zł – jeśli emisja CO₂ silnika spalinowego wynosi 50 g/km lub więcej, również ustalana na podstawie danych z CEPiK.
Oznacza to, że w praktyce większość tradycyjnych pojazdów spalinowych zostanie objęta mniej korzystnym limitem amortyzacyjnym. Informacje dotyczące emisji spalin konkretnego modelu można uzyskać:
- z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), prowadzonej na podstawie art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
- lub z dokumentacji homologacyjnej udostępnianej przez producenta lub importera pojazdu.
Przepisy przejściowe
Przepisy przewidują również mechanizmy przejściowe, które pozwalają przedsiębiorcom zachować prawo do dotychczasowych – korzystniejszych – zasad rozliczania amortyzacji.
Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269), do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przed dniem 1 stycznia 2026 r. nadal będą miały zastosowanie obecnie obowiązujące limity amortyzacyjne (tj. 150 000 zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych oraz 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych i wodorowych). Oznacza to, że podatnicy, którzy:
- nabędą samochód osobowy,
- i wprowadzą go do ewidencji środków trwałych najpóźniej do 31 grudnia 2025 r.,
będą mogli kontynuować amortyzację według dotychczasowych limitów, nawet po wejściu w życie nowych regulacji w 2026 roku.
Z punktu widzenia planowania podatkowego oznacza to, że 2025 rok może być ostatnim momentem na zakup pojazdu na firmę na korzystniejszych zasadach rozliczeniowych. Zakup auta i jego ujęcie w ewidencji po 1 stycznia 2026 r. będzie skutkowało zastosowaniem nowych, mniej korzystnych limitów – uzależnionych od emisji CO₂.
Warto jednak podkreślić, że w przypadku leasingu operacyjnego brakuje jednoznacznych regulacji przejściowych odnoszących się do umów zawartych przed wejściem w życie nowych przepisów. W związku z tym każdą umowę leasingową zawieraną w końcówce 2025 roku należy analizować indywidualnie – z uwzględnieniem rodzaju pojazdu, daty jego przekazania do używania oraz ewentualnych przepisów szczególnych wprowadzonych przez leasingodawcę.
W świetle nadchodzących zmian niezwykle istotna staje się dokładna weryfikacja parametrów homologacyjnych pojazdu przed jego zakupem, zwłaszcza emisji CO₂, która będzie determinować wysokość limitu odpisów amortyzacyjnych. Dotyczy to w szczególności samochodów hybrydowych typu plug-in, których emisja może znacząco się różnić w zależności od wersji modelu.
W przypadku planowanego zakupu floty lub większej inwestycji w środki transportu, rekomendujemy przeprowadzenie indywidualnej analizy podatkowej i finansowej, uwzględniającej nowe limity, rodzaj finansowania oraz potencjalne oszczędności wynikające z wyboru pojazdów elektrycznych lub niskoemisyjnych.
Podsumowując:
- Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji samochodów osobowych będą uzależnione od poziomu emisji CO₂.
- Nowe limity wyniosą:
- 225 000 zł – dla pojazdów elektrycznych i wodorowych,
- 150 000 zł – dla pojazdów spalinowych o emisji < 50 g CO₂/km,
- 100 000 zł – dla pojazdów emitujących ≥ 50 g CO₂/km.
- Dotychczasowe limity (150 000 / 225 000 zł) zachowują moc dla aut wprowadzonych do ewidencji do 31 grudnia 2025 r.
- Brak jednoznacznych przepisów przejściowych w zakresie leasingu – każdą umowę warto analizować indywidualnie.
- Rekomendujemy wcześniejsze zakupy oraz sprawdzenie parametrów emisji przed wyborem pojazdu.
W razie pytań lub potrzeby doprecyzowania skutków podatkowych opisanych zmian oraz we wszelkich kwestiach podatkowych – zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem.