Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur zostanie wprowadzony 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów ogłosiło również, że planuje drugi projekt, mający na celu wprowadzenie uproszczeń oraz etapowe wdrażanie KSeF. Od 1 lutego 2026 roku obowiązek będzie dotyczył przedsiębiorstw, których wartość sprzedaży przekracza 200 milionów złotych, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkich przedsiębiorców.

 

Prezydent podpisał nowelizację ustawy

 

Prezydent RP podpisał 5 czerwca nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającą termin obowiązkowego e-fakturowania na 1 lutego 2026 roku. Ustawa z dnia 9 maja 2024 roku, zmieniająca ustawę o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, została opublikowana w Dzienniku Ustaw 10 czerwca pod pozycją 852 i wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku.

Nowelizacja przewiduje, że obligatoryjny KSeF zacznie obowiązywać od 1 lutego 2026 roku. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami miał on wejść w życie już 1 lipca 2024 roku. Wyjaśniono jednak uprzednio, że data 1 lipca br. jest nierealna do wdrożenia. Audyt wykazał bowiem liczne wady systemu, przez co realizacja w takim terminie byłaby technicznie niemożliwa.

 

Drugi projekt legislacyjny

 

W drugim projekcie legislacyjnym Ministerstwo zaproponuje uproszczenia obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz etapowe wprowadzenie obowiązkowego KSeF:

  • od 1 lutego 2026 roku dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła 200 mln zł w 2025 roku;
  • od 1 kwietnia 2026 roku dla pozostałych przedsiębiorców.

Zmiana terminu wdrożenia KSeF ma na celu lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania. Ministerstwo Finansów zapowiada dodatkowo serię praktycznych szkoleń z obsługi darmowego oprogramowania jak Aplikacja Podatnika i e-mikrofirmy. Dodatkowo, uruchomiona zostanie dedykowana infolinia Krajowej Informacji Skarbowej, aby zapewnić bieżące wsparcie.

 

Łagodniejsze podejście do faktur offline

 

Ministerstwo Finansów zapowiedziało również m.in., że złagodzi podejście do wystawiania faktur w trybie offline. Sprzedawca będzie mógł je wystawiać w dowolnej formie z kodem QR, a następnie przesłać do KSeF następnego dnia. Jest to korzystne rozwiązanie, np. w przypadku wystawiania faktury w sklepie dla podmiotu zagranicznego, który nie będzie miał dostępu do faktury w KSeF. Z tego rozwiązania skorzystają również mali podatnicy. Problemem jest jednak to, że ma być ono dostępne tylko w okresie przejściowym.

Niemniej jednak, na ostateczne brzmienie regulacji należy jeszcze poczekać. O wszelkich kolejnych zapowiedziach, jak i dalszych etapach legislacyjnych, będziemy Państwa niezwłocznie informować.

 

W przypadku pojawiających się pytań i wątpliwości, zarówno w sferze KSeF,  jak i we wszelkich kwestiach podatkowych – zachęcamy Państwa serdecznie do kontaktu.

Kontakt

Logo LinkedIn Logo LinkedIn

Adam Kołodziejczyk

Partner, doradca podatkowy