Zgodnie z treścią art. 239 ustawy prawo zamówień publicznych zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. W praktyce oznacza to, że podmioty zobowiązane do stosowania przepisów ustawy muszą poddać złożone przez wykonawców oferty tzw. ocenie wartościującej. Jakimi kryteriami powinien posługiwać się zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty, gdzie powinien je zamieścić i kto je ustala? Na te pytania postaramy się dziś Państwu odpowiedzieć.

 

W 2016 roku weszły w życie pierwsze przepisy nakazujące, by kryteria pozacenowe stanowiły co najmniej 40% ogólnej wagi. Choć ustawodawca już od dłuższego czasu zachęca zamawiających, by przy wyborze oferty kierowali się najkorzystniejszym stosunkiem jakości do ceny, to jednak wciąż łatwo spotkać się z sytuacjami, w których zamawiający wskazuje kryteria niedostosowane do obecnych realiów rynkowych lub ukierunkowane wyłącznie na koszty, lekceważąc jakość przedmiotu zamówienia. Często za takim stanem rzeczy leży powielanie starej dokumentacji przetargowej z roku na rok. Zgodnie z art. 242 PZP, najkorzystniejsza oferta może zostać wybrana na podstawie kryteriów jakościowych oraz ceny bądź również na podstawie samej ceny. Prawidłowo dobrane i określone pozacenowe kryteria oceny ofert powinny nie tylko stymulować efektywną konkurencję, ale również pomóc w otrzymaniu jak najlepszego efektu zakupowego. 

 

Zgodnie z przepisami obecnie obowiązującej ustawy za kryteria jakościowe możemy uznać w szczególności te, które odnoszą do jakości oraz aspektów społecznych, środowiskowych, innowacyjnych oraz kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji, zamówienia. Są to wymogi subiektywne, określane według uznania oraz potrzeb zamawiającego przez niego samego. Należy pamiętać o odróżnieniu kryteriów pozacenowych od kryteriów selekcji wykonawców, bowiem te drugie stosowane są celem ograniczenia liczby wykonawców przed przedłożeniem przez nich ofert w postępowaniu, nie zaś bezpośrednio w odniesieniu do samej treści oferty.

 

Kryteria oceny ofert muszą być jawne. Zamawiający w sposób zrozumiały i jednoznaczny wskazuje je w dokumentach zamówienia, a więc w SWZ lub analizie potrzeb i wymagań, a także ma obowiązek każdorazowo wskazywać w ogłoszeniu o zamówieniu. 

 

Za najkorzystniejszą może zostać uznana wyłącznie oferta niepodlegająca odrzuceniu, złożona przez wykonawcę spełniającego warunki udziału w postępowaniu (zob. np. wyrok KIO z 2.11.2018 r., KIO 2061/18, LEX nr 2584652).

 

Nasi eksperci z działu prawnego chętnie odpowiedzą na wszelkie Państwa pytania oraz wątpliwości dotyczące problematyki zamówień publicznych. Zapraszamy do kontaktu.

 

 

 

Skontaktuj się

 


 

 

Kontakt

Logo LinkedIn Logo LinkedIn

Prof. UAM dr hab. Katarzyna Leśkiewicz

Partner, radca prawny