Opodatkowanie sprzedaży produktów cyfrowych na skalę międzynarodową rodzi wiele pytań i wątpliwości. Prowadzenie księgowości w e-commerce wiąże się z koniecznością monitorowania transakcji, które podlegają lokalnym przepisom podatkowym. Sklepy internetowe korzystają dodatkowo z różnych systemów płatności, co w pewnym stopniu utrudnia analizę przepływów pieniężnych. Aby odnieść sukces na rynkach zagranicznych, nie wystarczy wiedza branżowa i pomysł na biznes online – musisz zadbać o kwestie podatkowe i prawne. Sprawdź, jak legalnie sprzedawać kursy online, e-booki, aplikacje mobilne oraz inne towary cyfrowe przez Internet.
Produkt cyfrowy – co to takiego i co mówią o nim przepisy?
Zanim przejdziemy do kwestii rozliczania sprzedaży produktów cyfrowych, doprecyzujmy, z czym dokładnie mamy do czynienia. Zgodnie z Ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta treści cyfrowe to dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej, przekazywane w formie elektronicznej i przeznaczone do użytku na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Nie mają postaci materialnej (w odróżnieniu od przedmiotów fizycznych), niemniej można nimi swobodnie handlować. Konsument otrzymuje produkt online w postaci pliku, oprogramowania czy e-usługi.
Sprawdź także: prawo w e-commerce i agencjach kreatywnych.
Co musisz wiedzieć o produktach cyfrowych?
Oprócz wspomnianych już e-booków czy aplikacji na urządzenia mobilne produktami cyfrowymi są także: szablony programów graficznych (np. Canva), nagrania audio, wzory dokumentów, plany treningowe, a nawet filtry AR (popularne na mediach społecznościowych). Produkt cyfrowy może być także utożsamiany z e-usługami, czyli czynnościami świadczonymi drogą elektroniczną. Usługi elektroniczne w rozumieniu regulacji VAT zostały wyszczególnione w art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 282/2011, załączniku I Rozporządzenia 282/2011 oraz załączniku II Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują m.in. projektowanie graficzne, szkolenia online, copywriting, kursy online czy konsultacje wymagające specjalistycznej wiedzy.
Zobacz także: nowe technologie.
Czy każdy produkt w wersji elektronicznej to treść cyfrowa?
Aby spełnić definicję e-usługi, nie wystarczy prowadzić interakcji w formie cyfrowej. Dobrym tego przykładem są korepetycje online, czyli zajęcia, które odbywają się w czasie rzeczywistym. Lekcje z nauczycielem, mimo że realizowane w formie zdalnej, nie wpisują się w definicję usług zautomatyzowanych, a zatem nie mogą zostać uznane za produkt cyfrowy w rozumieniu przepisów ustawy VAT.
Sprzedaż produktów cyfrowych – wyzwania dla przedsiębiorców
Sprzedaż produktów cyfrowych w sklepie internetowym otwiera ogromne możliwości ekspansji na rynki zagraniczne. Brak fizycznych barier i maksymalne uproszczenie łańcucha dostaw sprawiły, że e-book, kurs online, grafika czy oprogramowanie, mogą być udostępniane klientom na całym świecie w sposób szybki i efektywny. Rynek produktów cyfrowych umożliwia także łatwe dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów. Analiza klienta z wykorzystaniem metodologii data science pozwala tworzyć produkty cyfrowe „szyte na miarę”, które spełniają oczekiwania Twojej grupy odbiorców. Co więcej, pliki cyfrowe można szybko modyfikować i aktualizować w momencie uzyskania feedbacku od użytkowników. To nie tylko zwiększa ich wartość, ale także buduje lojalność klientów, którzy mają poczucie, że oferta jest dostosowana do ich potrzeb.
Sprawdź także: ochrona danych osobowych i RODO
Wprowadzenie produktu cyfrowego na rynki zagraniczne – zadbaj o księgowość!
Stworzenie skutecznego biznesplanu i strategii wejścia na rynki zagraniczne stanowi wyzwanie, niemniej równie ważną kwestią jest księgowość dla e-usług. Zgodnie z normami prawnymi obowiązek podatkowy wynika z fizycznej obecności firmy w określonej jurysdykcji. Oznacza to, że przedsiębiorstwo podlega przepisom podatkowym kraju, w którym prowadzi działalność. Proces przekształcania zasobów analogowych na cyfrowe (digital goods) daje możliwość przenoszenia zysków w skali międzynarodowej, ale wiąże się też z ryzykiem podwójnego opodatkowania, dlatego warto skorzystać z pomocy doradcy podatkowego, aby uniknąć zbyt dużych obciążeń. Eksperci z TLhub wyjaśnią, jak prowadzić sprzedaż produktów cyfrowych, aby wypracować najwyższe zyski i zminimalizować koszty firmowe.
Sprzedaż produktów cyfrowych a VAT
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wskazuje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla produktów cyfrowych, co oznacza, że obowiązek ten powstaje z chwilą dostarczenia e-towaru lub wykonania usługi. Jeżeli opłata za usługę zostanie uiszczona przed jej wykonaniem, obowiązek podatkowy powstaje w chwili otrzymania należności.
Sprawdź także: podatkowy compliance
Sprzedaż produktów online przedsiębiorcom z UE
Usługi świadczone na rzecz firm (podatników VAT) są opodatkowane podatkiem VAT w kraju siedziby działalności gospodarczej nabywcy. To z kolei wymaga rejestracji w systemie OSS (One Stop Shop), który umożliwia składanie jednej deklaracji VAT dla całej sprzedaży wewnątrzunijnej. Bardzo użytecznym narzędziem dla przedsiębiorców prowadzących transakcje wewnątrzwspólnotowe jest baza VIES, która pozwala na szybką weryfikację numeru identyfikacyjnego klienta i sprawdzenie, czy numer jest aktywny (VAT czynny).
Sprzedaż produktów online konsumentom z UE
W przypadku świadczenia usług elektronicznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej miejscem opodatkowania VAT jest kraj zamieszkania kupującego. Usługodawca ma obowiązek uregulowania podatku VAT w kraju nabywcy. Jeżeli sprzedaży produktów cyfrowych odbywa się w niewielkim zakresie (całkowita wartość usług w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyła 10 000 euro), istnieje możliwość rozliczania podatków w Polsce.
Nie wiesz, czy powinieneś płacić podatek VAT w Polsce, czy za granicą? Skonsultuj się z naszym doradcą podatkowym i przekonaj się, które rozwiązanie przyniesie Ci większy zysk.
Sprzedaż produktów cyfrowych poza Unię Europejską
Sprzedaż produktu cyfrowego ze sklepu internetowego powinna być opodatkowana na zasadach określonych dla tego kraju. Przykładowo, przedsiębiorca, który chce sprzedawać towary lub usługi elektroniczne klientom indywidualnym w Anglii, musi zarejestrować się jako płatnik VAT i doliczać odpowiednią stawkę VAT (obecnie 20%). System OSS nie obejmuje Wielkiej Brytanii, dlatego sprzedaż wymaga osobnego zgłoszenia do lokalnego urzędu skarbowego.
Chcesz prowadzić sprzedaż produktów online w modelu B2B poza rynek unijny? Wyjaśnimy Ci, jak prowadzić legalne transakcje w państwach nienależących do Unii Europejskiej. Zadzwoń lub napisz!
VAT OSS a sprzedaż cyfrowych produktów za granicę
Jeżeli sprzedaż plików cyfrowych na rzecz klientów indywidualnych przekroczy wspomniany próg 10 000 euro, nie masz możliwości rozliczania podatku VAT w Polsce – musisz to zrobić w kraju Unii Europejskiej, w którym dokonujesz sprzedaży swoich produktów. A co jeżeli Twoi klienci mieszkają w różnych krajach UE? VAT OSS to rozwiązanie, które znacząco uprościło sposób rozliczania VAT. Dzięki wdrożeniu tego systemu przedsiębiorcy zyskali możliwość rozliczania całego należnego podatku z tytułu sprzedaży produktów fizycznych lub elektronicznych w jednej kwartalnej deklaracji VIU-DO.
VAT OSS – co to jest i co powinieneś o nim wiedzieć?
- Należny podatek uiszcza się tylko w kraju identyfikacji, czyli Polsce. Nie ma znaczenia, w ilu krajach dokonujesz sprzedaży – ważne, aby transakcje odbywały się wewnątrz wspólnoty.
- Podatek jest naliczany z uwzględnieniem stawek lokalnych.
- Sprzedaż rozliczana w ramach VAT OSS nie jest wykazywana w pliku JPK VAT.
- Sprzedaż nie musi być dokumentowana fakturami.
Przepisy o VAT nie przewidują takiej możliwości w przypadku świadczenia usług na rzecz klientów spoza terenu Unii Europejskiej. Jeżeli chcesz wyjść ze swoją ofertą poza wspólnotę, skontaktuj się z naszą doradcą i przedstaw swoją strategię ekspansji na rynki zagraniczne.
Przeczytaj także: