Innowacja w modelu biznesowym to kreowanie nowych wartości i zdobywanie przewagi rynkowej poprzez wdrożenie nowych bądź ulepszonych rozwiązań, które pozwalają zaspokoić potrzeby odbiorców docelowych. Świadome zarządzanie innowacyjnością nie tylko przyczynia się do zwiększenia rentowności, ale także pomaga dostosować otoczenie biznesowe do zmieniających się realiów rynku. Sprawdź, jakie korzyści niesie ze sobą wprowadzanie innowacji i od czego zacząć modyfikację modeli biznesowych.

 

Co to jest innowacja? Definicja w ujęciu biznesowym

Definicja innowacji, zawarta w Podręczniku Oslo Zasady Gromadzenia i Interpretacji Danych Dotyczących Innowacji, głosi, że działania innowacyjne w ujęciu biznesowym mają na celu tworzenie wartości oraz wyprzedzenie konkurencji poprzez zmianę operacyjnego modelu działalności. Proces innowacyjny może dotyczyć zarówno produktu, wyrobu lub usługi, jak i wdrożenia ulepszonych rozwiązań marketingowych bądź organizacyjnych. Z samą innowacją mamy natomiast do czynienia, gdy dane rozwiązanie jest nowe przynajmniej w skali przedsiębiorstwa. O prawdziwym sukcesie decydują jednak przełomowe innowacje o zasięgu globalnym, które stanowią odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów.

 

Jakie są podstawowe rodzaje innowacji?

Innowacyjność jest definiowana na różne sposoby i dotyczy wielu obszarów organizacji. Jeżeli chodzi o procesy biznesowe, głównymi celami wdrażania innowacji są: wprowadzenie nowych produktów lub usług, zwiększenie wydajności, redukcja kosztów czy opracowanie ulepszonej metody produkcji. W zależności od kontekstu działań i planowanych celów wyróżnia się cztery podstawowe typy innowacji, o których opowiemy szerzej w dalszej części tekstu.

 

Innowacja procesowa

Minimalnym wymogiem zaistnienia innowacji jest to, aby sposoby wykonywania działań, procedury organizacji miejsca pracy czy procesy produkcyjne były nowe lub znacząco udoskonalone. W praktyce polega to na optymalizacji procesów w taki sposób, aby umożliwiły wzrost efektywności, usprawnienie działalności oraz redukcję kosztów. Innowacja procesowa może dotyczyć różnych obszarów m.in. produkcji, logistyki, customer service, strategii cenowej czy zarządzania zasobami ludzkimi.

 

Innowacja produktowa

Poprzez innowacyjność produktową rozumie się zmiany w ofercie produktów i usług przedsiębiorstw. W praktyce gospodarczej oznacza to wprowadzenie nowego produktu, ulepszenie oferty w kontekście funkcjonalności oraz zwiększenie możliwości technologicznych wyrobów. Celem innowacji jest rzecz jasna wzrost przychodów poprzez zidentyfikowanie nowych potrzeb klientów lub segmentów rynkowych.

 

Innowacja organizacyjna

Innowacje organizacyjne skupiają się na wdrażaniu zmian w strukturze firmy i jej kulturze organizacyjnej. Ten rodzaj innowacyjności polega na kreowaniu elastycznej i innowacyjnej organizacji przystosowanej do dynamicznego reagowania na zmieniające się realia rynku. W zależności od specyfiki pracy przedsiębiorstwa innowacja organizacji miejsca pracy może obejmować m.in. reorganizację działów, stworzenie nowych zespołów, zastosowanie nowych metod zarządzania, promocję kreatywności i otwartości na zmiany czy automatyzację przepływu informacji.

 

Innowacja marketingowa

Wdrożenie innowacji marketingowych obejmuje szereg działań związanych z opracowaniem nowych strategii promocyjnych, które nie były wcześniej praktykowane przez firmę. Wybrana metoda marketingowa może znaleźć praktyczne zastosowanie w konstrukcji opakowania produktowego, ustalania cen produktu, wyrobu lub usługi, oraz reklamy wyrobu. Innowacje marketingowe obejmują nie tylko wybór metody, ale także pozyskanie wiedzy i sprzętu, które okażą się pomocne przy wdrażaniu planowanych zmian.

 

Przykłady innowacji w przedsiębiorstwie

Najbardziej wyrazistym przykładem działań innowacyjnych są innowacje marketingowe. Spójrzmy, jak to wygląda w przypadku IKEA. Zamiast tworzyć standardowe ekspozycje produktów, szwedzki producent postawił na gotowe aranżacje – estetyczne, inspirujące i wyróżniające markę na tle konkurencji. A jak to wygląda z innowacjami organizacyjnymi? Można zaliczyć do nich m.in. outsourcing oraz subkontraktowanie działań, które mają istotny wpływ na płynność przebiegu innych działań w firmie, np. w zakresie księgowości oraz obsługi kadrowo-płacowej.

 

Innowacją produktową jest natomiast wprowadzenie nowego oprogramowania, np. do pracy zdalnej, dzięki czemu osoby zatrudnione mogą realizować swoje obowiązki z każdego miejsca na świecie. Przykładem innowacji procesowej jest natomiast montaż nowej linii technologicznej, automatyzacja już istniejącej lub wdrożenie innych modyfikacji w procesach produkcyjnych.

 

Ulgi i dotacje na innowacje – jak zyskać pomoc na rozwój firmy?

Procesy związane z uruchomieniem wytwarzania nowych produktów lub wprowadzenie na rynek znacząco udoskonalonego produktu wymaga wygospodarowania znacznych środków. Przedsiębiorcy, którzy mają pomysł na rozwiązania innowacyjne, ale brakuje im funduszy, mogą jednak skorzystać z pomocy doradców podatkowych, którzy zidentyfikują obszary kwalifikujące się na uzyskanie ulgi na innowacje w ramach Polskiego Ładu. Doradztwo w nowych technologiach obejmuje nie tylko pomoc we wprowadzeniu innowacji, ale także wsparcie w takich kwestiach jak:

  • identyfikacja obszarów, które potencjalnie kwalifikują się do ulg,
  • prezentacja wstępnej korzyści finansowej, na jaką może liczyć przedsiębiorstwo,
  • wytypowanie potencjalnych ryzyk oraz możliwości ograniczenia ich negatywnego wpływu,
  • sporządzenie raportu z planem obejmującym konkretne działania innowacyjne.

Dynamika oraz ciągłe zmiany w prawie podatkowym powodują, że przedsiębiorcy często nie mają świadomości, z jakich form wsparcia mogą skorzystać. Dotyczy to zarówno ulg podatkowych, jak i możliwości zwiększenia kosztów uzyskania przychodów, zastosowania preferencyjnych stawek podatkowych PIT czy preferencji regionalnych dla inwestycji. Doradztwo podatkowe dla przedsiębiorców to kompleksowa usługa, która pomoże w lepszym zrozumieniu możliwości zastosowania ulgi oraz ocenę wygenerowania potencjalnych oszczędności w wybranych obszarach firmy.

 

Ulgi na innowacje – wsparcie dla polskich przedsiębiorców

Polski Ład wprowadził nowe rozwiązania w zakresie ulg podatkowych, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Ich celem jest wsparcie innowacyjności oraz zachęcenie przedsiębiorców do inwestycji (ze szczególnym uwzględnieniem podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową). Obecnie przedsiębiorcy mogą skorzystać z szerokiego pakietu ulg w podatku dochodowym obejmującego m.in. ulgę B+R, IP Box, ulgę na innowacyjnych pracowników, ulgę na robotyzację oraz ulgę na prototyp.

 

Ulga B+R – nie tylko dla ośrodków badawczych?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (B+R) to preferencja dedykowana przedsiębiorcom prowadzącym działalność badawczo-rozwojową niezależnie od wielkości posiadanej firmy. Wiele firm nie zdaje jednak sprawy, że ta definicja nie ogranicza się do laboratoriów, ośrodków badawczych i innych podmiotów prowadzących skomplikowane analizy naukowe. Prace badawczo-rozwojowe są definiowane jako działania prowadzące do zwiększenia wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych technologii bądź zainicjowania ulepszonej metody produkcji, bądź wytwarzania nowych towarów i usług. Co za tym, za działalność innowacyjną można uznać także taką, która opiera się na projektowaniu i ocenie alternatywnych materiałów czy urządzeń.

 

Ulga na prototyp – kontynuacji ulgi B+R

Naturalną kontynuacją ulgi B+R jest w wielu przypadkach ulga na prototyp. W sytuacji, gdy działalność badawczo-rozwojowa prowadzi do technicznego wdrożenia mamy często do czynienia z tzw. produkcją próbną. To z kolei daje niejednokrotnie możliwość zastosowania ulgi na prototyp. Doświadczony doradca podatkowy jest w stanie obniżyć podstawę opodatkowania o nawet 30% kosztów związanych z produkcją próbną i debiutem produktu na rynku. Ulga B+R oraz ulga na prototyp mogą być stosowane łącznie. Kluczowa jest jednak identyfikacja etapów prac, w których przedsiębiorca ma prawo skorzystać z konkretnych zwolnień podatkowych. Wykwalifikowany doradca jest w stanie skutecznie pomóc przy interpretacji danych dotyczących innowacji i pomóc uzyskać wymierne oszczędności dla firmy.

 

Ulga robotyzacyjna – kiedy można odliczyć?

Kolejną preferencją wspierającą innowacje technologiczne jest ulga na robotyzację, która pozwala odliczyć od podstawy opodatkowania 50% kosztów kwalifikowanych, które stanowią koszt uzyskania przychodu związanego z inwestycjami w robotyzację. Podobnie jak w przypadku ulgi B+R może być odliczona w ciągu roku podatkowego i jest dostępna dla wszystkich firm bez względu na wielkość czy branżę.

Jeżeli są Państwo zainteresowani możliwościami, jakie stwarzają ulgi na innowacje i chcieliby dowiedzieć się więcej na temat możliwości ich zastosowania w przedsiębiorstwie, serdecznie zachęcamy do skorzystania z usług naszych doradców. Oferujemy nie tylko wsparcie podatkowe, ale także kompleksową pomoc prawną i księgową dla firm, fundacji i stowarzyszeń.

Nowe technologie i innowacje to bardzo szeroki temat, który obejmuje wiele zagadnień. Wszystkich zainteresowanych prowadzeniem działalności biznesowej zachęcamy do lektury innych tekstów w naszym serwisie:

 

 

 

Skontaktuj się