Czym jest mikrorachunek podatkowy?

To indywidualny rachunek podatkowy, wykorzystywany do wpłat podatków PIT, CIT i VAT. Dotychczasowe rachunki bankowe urzędów skarbowych funkcjonowały do 31 grudnia 2019 roku. Od początku 2020 roku, a dokładnie od 1 stycznia, wpłaty są dokonywane na mikrorachunek. Dzięki niemu każdy podatnik ma jeden, własny i stały rachunek do wykonywania wpłat. Zaletą takiego rozwiązania jest m.in. ograniczenie omyłkowych przelewów na niewłaściwe konto oraz posługiwanie się jednym rachunkiem, mimo np. zmiany siedziby firmy czy właściwości urzędu skarbowego. Mikrorachunek służy jednak tylko do wpłat podatku. Zwroty nadpłat są realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli na ROR.

 

Indywidualny numer rachunku podatkowego – nie tylko dla przedsiębiorców!

Każda osoba posiadająca NIP lub PESEL ma przypisany indywidualny numer rachunku podatkowego. Dotyczy to zarówno podatników, jak i płatników prowadzących działalność gospodarczą, oraz podatników i płatników, którzy takiej działalności nie prowadzą. Wdrożenie rozwiązania miało na celu usprawnienie rozliczeń z tytułu podatku dochodowego.

Numer rachunku składkowego nie ulega modyfikacji w przypadku, kiedy podatnik zmieni nazwisko, miejsce zamieszkania lub dojdzie do zmiany właściwości urzędu skarbowego. Należy przy tym zaznaczyć, że mikrorachunek nie zawiera historii wpłat. Aby sprawdzić zaksięgowane należności, podatnik musi zalogować się na Portalu Podatkowym.

Potrzebujesz pomocy w zakresie księgowości lub konsultacji podatkowych? Oferujemy profesjonalną obsługę kadrpłac. Sprawdź naszą ofertę.

 

Jak sprawdzić numer swojego mikrorachunku podatkowego?

Mikrorachunek można sprawdzić, korzystając z generatora lub otrzymać go w dowolnym urzędzie skarbowym. Aby go sprawdzić, wystarczy odnaleźć generator poprzez stronę internetową podatki.gov.pl. Korzystając z takiego rozwiązania, należy podać jedynie jeden z identyfikatorów: numer PESEL lub NIP. W zależności od tego, czy jest to działalność gospodarcza, czy osoba fizyczna.

 

Mikrorachunek ZUS – czym jest i jak go znaleźć?

Do opłat w ZUS mamy podobnie jak w urzędzie skarbowym swój indywidualny numer rachunku składkowego (NRS). Płatnik otrzymuje informację o NRS listem poleconym od razu po założeniu konta płatnika składek. Wszystkie składki są opłacane jednym przelewem. Aktualnie numer rachunku składkowego można sprawdzić poprzez wyszukiwarkę na stronie eskladka.pl, programie Płatnik lub zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS. Przedsiębiorcy, którzy chcą pozyskać informację o numerach rachunku składkowego, mogą to zrobić w każdej placówce ZUS.

 

ZUS – informacje o opłacaniu składek

Płatności odbywają się przelewem, na którym przedsiębiorca podaje łączną kwotę składek na poszczególne ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe), ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusze (Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych).

Numer rachunku składkowego zawiera numer ZUS (60000002026) oraz identyfikator płatnika, np. NIP. Wpłaty są zapisywane i rozliczane na koncie w oparciu o ten numer. Składki należy opłacać w formie bezgotówkowej (przelew) przez obciążenie rachunku bankowego. W przypadku przedsiębiorców prowadzących mikrofirmy możliwe jest opłacanie składek na poczcie.

Należy podać jedynie dane identyfikacyjne tj. numer NIP, REGON lub PESEL. Gdy przedsiębiorca je poda, wyświetli się jego numer NRS.

W przypadku jakichkolwiek niejasności bądź wątpliwości zapraszamy do kontaktu. Nasi eksperci
z działu księgowości chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.

 

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, zachęcamy także do zapoznania się z innymi artykułami na naszym blogu i ofertą naszej firmy:

 

 

 

Skontaktuj się

 


 

 

Kontakt

Logo LinkedIn Logo LinkedIn

Kamila Tołoczko

Kierownik działu księgowego TLhub, Członek Zarządu