Rozwój przedsiębiorstwa wiąże się z wyznaczeniem strategicznych celów, które obejmują zarówno czynniki o charakterze ekonomicznym, jak i aspekty pozafinansowe. Zarządzanie czynnikami ESG oraz analiza szans i ryzyk mają kluczowe znaczenie dla utrzymania stabilnego wzrostu gospodarczego w oparciu o długoterminowe rozwiązania. Sprawdź, jak umocnić pozycję firmy oraz zabezpieczyć jej wartość dla interesariuszy dzięki wdrożeniu strategii ESG.
Co to jest strategia ESG? Definicja zrównoważonego rozwoju
Klienci i pracownicy dokonują oceny przedsiębiorstwa na podstawie zróżnicowanych kryteriów. Dbałość o środowisko naturalne, zachowanie wysokich standardów organizacji oraz działania prospołeczne, to kwestie, które przemawiają za podjęciem współpracy z daną firmą. Jak pokazują wyniki badań International Business Machines Corporation, ponad 70% pracowników oraz osób poszukujących pracy uważa, że „zielone” przedsiębiorstwa są bardziej wiarygodne niż tradycyjne organizacje. 90% ankietowanych przyznało natomiast, że od czasów pandemii koronawirusa aspekty dotyczące zrównoważonego rozwoju są dla nich istotniejsze. W postpandemicznym świecie kwestie związane z ekologiczną transformacją i wzrostem świadomości społecznej są tak istotne, jak nigdy wcześniej.
Strategia ESG, czyli filozofia planowania działalności i rozwoju organizacji, jest oparta na trzech głównych filarach:
- E (environmental) – dotyczące środowiska.
- S (social) – dotyczące społecznej odpowiedzialności.
- G (corporate governance) – dotyczące ładu korporacyjnego.
Zbiór standardów postępowania w biznesie obejmuje wiele czynników, które mają bezpośredni wpływ na wartość oraz wycenę organizacji. Wszystko wskazuje na to, że skuteczne działanie w wymienionych obszarach zyska na znaczeniu w najbliższej przyszłości i stanie się kierunkowskazem dla inwestorów, dla których priorytetem jest nawiązywanie świadomych współprac i budowanie odpowiedzialnej marki.
Cele zrównoważonego rozwoju – jakie korzyści niesie przygotowanie i wdrożenie strategii ESG?
Aby lepiej zrozumieć cele zrównoważonego rozwoju, posłużmy się cytatem z raportu Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju, zwanej też „Komisją Brundtland”:
„Na obecnym poziomie cywilizacyjnym możliwy jest rozwój zrównoważony, to jest taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie”
Stworzenie spójnej i korzystnej biznesowo strategii ESG wymaga zrozumienia, dlaczego przestrzeganie standardów postępowania w biznesie jest takie istotne, i jakie korzyści przynosi. Aby lepiej zrozumieć, które obszary wymagają poprawy, warto nawiązać dialog z interesariuszami i dokonać rzetelnej oceny działania firmy. Oceny ESG są wiarygodnym źródłem informacji o przedsiębiorstwie. Inwestorzy, którzy widzą, że firma raportuje dobre wyniki ESG są bardziej skłonni do podjęcia długoterminowej współpracy. Zaangażowanie w kwestie ekologiczne oraz aktywne wsparcie społeczności są równoznaczne z osiągnięciem lepszej rynkowej pozycji.
Raportowanie ESG – co to jest i kogo dotyczy?
5 stycznia 2023 roku weszła w życie Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która nakłada na firmy wymogi ujawnieniowe. Od teraz niektóre spółki mają obowiązek włączyć oraz wykazać wpływ czynników ESG na decyzje biznesowe, oraz programy zielonej transformacji. Co za tym idzie, przedsiębiorstwa muszą wykonać analizę wpływu czynników ESG na jej działanie. Wskaźniki mogą dotyczyć zarówno ilościowych, jak i jakościowych aspektów prowadzenia działalności.
Konieczność raportowania dotyczy dużych firm, które spełnią jednocześnie trzy warunki:
- liczba zatrudnionych osób wynosi 500,
- przychody przekraczają 170 milionów złotych netto w ciągu roku,
- aktywa i pasywa pozostają na poziomie co najmniej 85 milionów złotych.
Od 2026 roku obowiązek sprawozdawczy ma dotyczyć także spółek z siedzibą na terenie Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę, że przepisy wejdą w życie już za dwa lata, warto odpowiednio wcześniej zaplanować strategię i stworzyć dokument, w którym zawarte zostaną wszelkie najważniejsze aspekty związane z czynnikami pozafinansowymi. Dotyczy to takich kwestii jak:
- zarządzanie ryzykiem klimatycznym,
- identyfikacja ryzyk i szans,
- sposób mierzenia wpływu firmy na środowisko.
Wszystkie informacje zawarte w dokumencie powinny być ujęte w sposób transparentny, rzetelny i łatwy do interpretacji. Raporty ESG mają być przede wszystkim użyteczne i mierzalne — to nie deklaracje, tylko opis faktycznych działań, które powinny być łatwe do weryfikacji przez potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
W niedalekiej przyszłości raportowanie ESG będzie dotyczyło większości firm — nie tylko największych podmiotów gospodarczych. Dokumenty staną się zatem podstawą oceny działalności przedsiębiorstwa oraz jego wpływu na otoczenie. Rzetelne podejście do raportowania stanie się za tym sposobem na zbudowanie długoterminowej wartości i realne zmniejszenie wpływu funkcjonowania organizacji na stan środowiska naturalnego.
Jak skutecznie wdrożyć strategię ESG w firmie?
Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju przybierają różne formy, dlatego tak ważne jest indywidualne podejście i opracowanie strategii odpowiadającej misji i specyfice pracy przedsiębiorstwa.
Sustainable development, czyli zrównoważony rozwój, może być realizowany w następujący sposób:
- Określ cele zrównoważonego rozwoju i sposób ich realizacji.
Ustal założenia i kryteria polityki środowiskowej. Ważne, aby były jak najbardziej mierzalne i możliwe do skontrolowania.
- Przeanalizuj potencjalne ryzyka ESG.
Uwzględnij wszystkie czynniki związane z ESG wpływające na finanse oraz sposób pracy przedsiębiorstwa.
- Stwórz plan działania.
Wzrost gospodarczy, wspólna przyszłość w bezpiecznym otoczeniu organizacyjnym i ochrona środowiska – określ najważniejsze obszary wymagające poprawy.
- Ustal zasady raportowania ESG
Kontrola pozafinansowych aspektów to jeden z najważniejszych celów zrównoważonego rozwoju, dlatego musisz ustalić sposób raportowania ESG zarówno w kontekście zastosowanych narzędzi, jak i metod.
Jak wprowadzić ESG? Filary zrównoważonego rozwoju
Aby znaleźć odpowiedzi na złożone wyzwania i zwiększyć skuteczność działań strategicznych, ESG musi być z jednej strony dobrze opracowana, a z drugiej – dostępna dla interesariuszy. Brak wizji zarządczej, niewypełnienie obowiązków informacyjnych czy niepowiązanie strategii ESG ze strategią biznesową, uniemożliwią zabezpieczenie wartości. Uwzględniając czynniki ESG, kontrahenci i otoczenie biznesowe zyskują możliwość szerszego spojrzenia na działalność firmy, jej produkty, usługi oraz możliwość zagospodarowania nisz, które nie zostały dostrzeżone przez konkurencję. To także sposób na efektywniejsze wykorzystanie środków na zrównoważony rozwój i innowacje (takich jak, chociażby ulgi na innowacje i rozwój) oraz zyskanie przewagi na rynku.
Środowisko — to wszelkie działania realizowane w celu ograniczenia wpływu przedsiębiorstwa na środowisko naturalne. Zielona transformacja może przybierać różne formy, niemniej najbardziej rekomendowaną są inwestycje w odnawialne źródła energii. Firmy powinny wdrażać rozwiązania, które pozwalają tworzyć produkty neutralne lub bardziej zrównoważone środowiskowo. Równie ważne jest uczestnictwo w akcjach organizowanych przez organizacje prośrodowiskowe oraz instytucje wspierające wykorzystanie zielonych technologii w gospodarce i przemyśle.
Odpowiedzialność społeczna — ten filar odnosi się do ochrony praw pracownika, precyzyjnej regulacji zasad zatrudnienia, doskonalenia kompetencji osób zatrudnionych oraz działań sprzyjających rozwojowi społecznemu. W grę wchodzą tu więc częściowo takie obszary jak prawo pracy, kadry i płace.
Ład korporacyjny — to działania, które pozwalają określić jasne procedury i sposoby zarządzania ryzykiem ESG.
Jak w praktyce wygląda raportowanie ESG?
Czynniki środowiskowe obejmują m.in. emisję gazów cieplarnianych, kontrolę ilości odpadów, zużycie energii czy działania realizowane w celu ograniczenia wydzielania gazów cieplarnianych. Kwestie społeczne odnoszą się natomiast do rotacji zatrudnienia, wskaźnika wynagrodzeń czy działań podejmowanych w ramach BHP. Jeżeli chodzi o układ korporacyjny, analiza dotyczy struktury zarządu, wyników finansowych firmy czy takich kwestii jak ochrona danych osobowych i RODO.
Standardy raportowania ESG
Najbardziej rozpowszechnionym standardem dotyczącym raportów ESG są wytyczne opracowane przez Global Reporting Initiative. Rekomendacja zawiera szereg wskazówek dotyczących kwestii zatrudnienia, szkoleń pracowniczych, bezpieczeństwa i higieny pracy czy oznaczania produktów. Sporządzone raporty muszą być nie tylko dokładne, bezstronne i czytelne, ale także tworzone w taki sposób, aby można je było łatwo porównać ze sprawozdaniami dostarczonymi przez inne organizacje oraz informacjami dotyczącymi tej samej firmy, ale pochodzącymi z poprzednich lat. Istotą raportowania jest także możliwość szybkiej weryfikacji danych.
Zrealizowanie wszystkich celów zrównoważonego rozwoju to złożone zadanie, które nie ogranicza się do opracowania strategii. Równie istotną kwestią jest monitorowanie postępów oraz ewaluacja skuteczności obranej strategii. Jak to zrobić? W tym przypadku pomocne okazują się systemy monitorowania i oceny, które umożliwiają regularne przeglądanie wyników, nanoszenie korekt oraz śledzenie pozafinansowych wskaźników firmy.
Słowniczek pojęć:
CSR (Corporate Social Responsibilty) – pojęcie odnoszące się do społecznej odpowiedzialności biznesu. Dotyczy wszystkich działań organizacji wpływających na pracowników, interesariuszy i społeczeństwa.
ESG – rozwinięcie koncepcji CSR. Akronim: environmental (środowisko), social responsibility (społeczna odpowiedzialność) i corporate governance (ład korporacyjny).
SDG (Sustainable Development Goals) – cele zrównoważonego rozwoju wynikające z idei CSR i ESG oraz zapisów programu Agenda zawierającego 17 celów zrównoważonego rozwoju.
Zachęcamy także do zapoznania się z innymi wartościowymi treściami na naszej stronie, a także z ofertą naszych specjalistów:
- Dark patterns – co to takiego i czym grozi ich stosowanie?
- Szkolenia RODO – dowiedz się jak chronić dane osobowe w firmie i uniknąć kar finansowych
- Innowacje w biznesie – definicje, typy, przykłady
- Własność intelektualna
- Doradztwo korporacyjne
- Księgowość
- E-commerce i agencje kreatywne
- Nowe technologie
- Zamówienia publiczne
Skontaktuj się