Ulga na ekspansję to instrument wsparcia przedsiębiorców, który pozwala obniżyć koszty poniesione na działania marketingowe. Dzięki zastosowaniu ulgi prowzrostowej firmy mają możliwość odzyskania do 190 tys. zł podatku dochodowego w przypadku poniesienia kosztów kwalifikowanych w wysokości 1 mln złotych (przy 19% stawce podatku). Sprawdź, kto i na jakich warunkach może skorzystać z tej preferencji.
Ulga na ekspansję – co to takiego?
Ulga prowzrostowa, regulowana przepisami art. 26gb ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz 18eb ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych to preferencja podatkowa dla przedsiębiorców, którzy ponoszą wydatki z tytułu działań promocyjno-informacyjnych, uczestnictwa w targach czy dostosowania produktów do wymagań rynkowych. Rozwiązanie zostało wprowadzone w 1 stycznia 2022 roku przez Polski Ład.
Ulga na ekspansję – zakres naszych usług:
- analiza podatkowa, prawna i księgowa możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję i innych odliczeń;
- szkolenia dla podmiotów zewnętrznych w zakresie ulg podatkowych, w tym ulgi na ekspansję;
- wsparcie w identyfikacji kosztów kwalifikowanych do ulgi na ekspansję;
- przygotowanie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji;
- opracowanie raportu zawierającego informacje dotyczące warunków korzystania z ulgi;
- reprezentowanie klienta przed organami podatkowymi lub sądami administracyjnymi.
Ulga na ekspansję – dla kogo? Warunki skorzystania z tego odliczenia
Zgodnie z art. 26gb (odpowiednio art. 18eb) podatnik, który uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowany liniowo lub według skali podatkowej, ma możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Ulga na ekspansję ma charakter limitowany, co oznacza, że odliczenie przysługuje jedynie do dochodu w kwocie 1 mln zł. Z preferencji nie mogą skorzystać ryczałtowcy oraz podatnicy rozliczani na karcie podatkowej.
Podatnik ma możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz ponownego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym już po zastosowaniu innych ulg podatkowych. Biorąc pod uwagę, że odliczenie dokonywane jest od dochodu, wartość korzyści podatkowej może wynosić:
- 12% poniesionych wydatków (według skali 32%, jeśli podatnik był w II progu),
- 19 % poniesionych wydatków (według podatku liniowego),
- zgodnie ze stawką ryczałtu (rozliczenia na PIT-28),
- 9 %/19 % poniesionych wydatków (podatnik CIT).
Należy przy tym zaznaczyć, że możliwość odliczenia przysługuje wyłącznie po wykazaniu realnego wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów lub sprzedaży ich na nowych rynkach. Z ulgi mogą skorzystać także przedsiębiorcy, którzy osiągnęli przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Okres, w którym należy weryfikować spełnienie warunków skorzystania z ulgi to dwa następujące po sobie lata podatkowe po roku podatkowym, w którym poniesiono określone koszty kwalifikowane.
Uwaga! Podczas rozliczania ulgi można uwzględnić wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Co można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję?
Koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów to bardzo ogólne sformułowanie, które wymaga doprecyzowania. Ustawodawca dokonał wyliczenia wydatków objętych preferencją podatkową. Za takie uznaje się koszty związane z:
- uczestnictwem w targach,
- działaniami promocyjno-informacyjnymi,
- dostosowaniem opakowań produktów,
- przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów,
- przygotowania dokumentacji ofertowej.
Przed opublikowaniem projektu Objaśnień podatkowych, Dyrektor KIS opiniował, że przedsiębiorcy mogą odliczać koszty poniesione na wynagrodzenia pracowników realizujących określone działania w obszarze marketingu (obsługa strony internetowej, adaptacja designu opakowań produktów czy sporządzanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów). Po publikacji projektu Objaśnień linia interpretacyjna uległa drastycznej zmianie. Obecnie przyjmuje się, że wynagrodzenie pracowników działów marketingu nie podlega odliczeniu w ramach ulgi.
Udział w targach branżowych
Do kosztów uczestnictwa w targach branżowych zalicza się m.in. koszty poniesione na organizację i obsługę stoiska firmowego (zabudowa, aranżacja i wynajem powierzchni wystawienniczej) oraz zakup biletów lotniczych dla pracowników. Ulga na ekspansję nie obejmuje jednak pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę zlecenie, umowę agencyjną lub inną umowę o świadczenie usług regulowaną przez przepisy Kodeksu Cywilnego. Ustawodawca nie przewiduje możliwości odliczenia kosztów dojazdu samochodem, opłat parkingowych czy wydatków na bilet kolejowy. Za koszt kwalifikowany uznaje się natomiast diety wypłacane w czasie podróży służbowej.
Działania o charakterze promocyjno-informacyjnym
Poprzez koszty, związane z działaniami marketingowymi, rozumie się wszelkie wydatki poniesione na przygotowanie materiałów i tekstów reklamowych, tworzenie katalogów informacyjnych, zakupu przestrzeni reklamowych (online i stacjonarnie) na promocję działalności gospodarczej, a także współpracę z influencerami. Zakres działań promocyjno-informacyjnych obejmuje także marketing prowadzony w serwisach społecznościowych oraz przygotowania strony internetowej.
Dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów
W opinii ustawodawcy ulga na ekspansję dotyczy wyłącznie kosztów związanych z procesami adaptacyjnymi. Dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów polega przede wszystkim na zróżnicowaniu designu opakowań w zależności od kraju. Preferencja nie uwzględnia kosztów produkcji. Co za tym idzie, odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na dostosowanie istniejących opakowań do potrzeb odbiorców.
Koszty dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów
Koszty poniesione na sporządzenie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów (szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych) obejmują m.in. przekład dokumentów, wykonywania badań laboratoryjnych czy procedury przepisania dokumentów. Odliczenie może być dokonane od kosztów wydania świadectw wolnej sprzedaży czy notarialnego poświadczenia zgodności z oryginałem dokumentów.
Koszty dokumentacji ofertowej
Przygotowanie dokumentacji przetargowej (także w intencji składania ofert innym podmiotom) jest kolejnym kosztem kwalifikującym się do odliczenia. Nieprawdziwe jest stwierdzenie, jakoby ulgą objęte były wyłącznie działania prowadzące do pozyskania nowych klientów. Ulga na ekspansję wspiera również relacje biznesowe z dotychczasowymi klientami.
Ulga na ekspansję firmy – ile można zyskać?
Jak wskazaliśmy, ulga na ekspansję daje możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nieuwzględnionych w kalkulacji dochodu zwolnionego. Dzięki uldze masz możliwość rozliczenia w podatku dochodowym 200% poniesionych kosztów. Co to oznacza w praktyce? Odliczasz 100% jako koszt uzyskania przychodów oraz 100% jako odliczenie w ramach ulgi. Podatnicy CIT, którzy ponieśli koszty kwalifikowane w wysokości 1 mln złotych, zaoszczędzą nawet do 190 tys. zł rocznie.
O czym jeszcze pamiętać w przypadku ulgi na ekspansję?
Istotną kwestią dla przedsiębiorców jet warunek dwuletniego wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów. Co to w zasadzie oznacza? Zgodnie z interpretacją Ministra Finansów warunek ten będzie spełniony tylko wtedy, gdy przyrost przychodów względem ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków nastąpi przynajmniej w jednym z 2 lat podatkowych. Co za tym idzie, podatnicy, którzy dopiero rozpoczęli działalność, nie mają możliwości skorzystania z tej preferencji.
Przedsiębiorcy, którzy rozważają możliwość skorzystania z ulgi prowzrostowej, powinni wziąć pod uwagę także inne preferencje podatkowe m.in. ulgę B+R (wsparcie podmiotów inwestujących w innowacje), ulgę na prototyp oraz ulgę na robotyzację (automatyzacja procesów produkcyjnych).
Skontaktuj się